vrijdag 7 januari 2011

Sophie Dewaele VRT omroepster @ Bekende Vlaamse Vrouwen


VijfTV verlengt contract van ex omroepster Sophie Dewaele niet.

Na Marlène de Wouters en Gene Thomas moet nu ook Bekende Vlaamse Vrouw Sophie Dewaele opstappen bij VijfTV. In Dag Allemaal vertelt ze dat ze het jammer vindt dat ze op straat staat, maar dat de boodschap bij haar niet als een verrassing aankwam.

"Als VijfTV geen nieuwe programma's voor mij heeft, is het logisch dat ze mij niet aan boord houden", getuigt ze deze week in het weekblad.

Sophie Dewaele werkte sinds 2004 voor VijfTV. Voordien was ze onder meer als omroepster bij de VRT aan de slag.
Nu wil ze naar eigen zeggen haar diploma filosofie in de praktijk brengen en wat meer tijd vrijmaken voor haar 2 kinderen.

“On de deure van 't doplokaal. In 'n lange rij”, zongen de Antwerpse Strangers al in de jaren ’70. Wel, binnenkort wordt die rij misschien nog iets langer want ook sexy omroepster Sophie Dewaele schuift er mogelijk aan.
VijfTV wilde het contract van de presentatrice em omroepster immers niet meer verlengen. Daarmee is ze het derde gezicht dat er de deur wordt gewezen. Eerder mochten ook Marlène de Wouters en Gene Thomas hun persoonlijke spullen in dozen laden.

Sophie laat het in elk geval niet aan haar hart komen. “Het is geen verrassing”, vertelt Dewaele. “VijfTV heeft geen nieuwe programma’s voor mij. Dan is het logisch dat ze mij niet houden. Ik blijf wel nog stemmenwerk doen voor de zender. Maar dan als freelancer. Ik heb in elk geval vijf jaar lang met veel plezier bij VijfTV gewerkt.”

Wat Sophie Dewaele naast haar stem lenen nog gaat doen, is niet helemaal duidelijk. “Ik ga nu uitzoeken wat ik allemaal nog kan doen. Ik zou graag schrijven en mijn diploma filosofie in de praktijk brengen. Verder doe ik ook bedrijfspresentaties”, aldus Dewaele.
Als leuke uitsmijter deelde de bevallige presentatrice nog mee dat ze nog steeds vrijgezel is. Dat zal nog wel een tijd zo blijven. Wie wil er nu een vriendin van aan de deuren van het doplokaal?

Presentatrice Sophie Dewaele:
Op 2 september 1997 verscheen ik voor de eerste keer op TV1 als omroepster. Ondertussen kon ik dankzij Vlaanderen Vakantieland de mooiste plekjes in binnen- en buitenland verkennen.

Nog later ontdekte ik de aparte wereld van de showbizz toen ik geregeld het mediamagazine De Rode Loper presenteerde. Van De Rode Loper was het maar een kleine stap naar het programma Diva van Radio Donna, waar ik als "buitenvipper" geregeld verslagjes uitbracht over theater, concerten, festivals, exposities en andere events.

Alma mater Sophie Dewaele:
In het najaar van 2003 werd ik persattaché en woordvoerster van de Gentse universiteit. Ik organiseerde onder meer persconferenties, buurtinformatievergaderingen en mediatrainingen. Daarnaast zorgde ik ervoor dat het wetenschappelijke en het beleidsnieuws van de UGent verspreid werd in Vlaanderen en uiteraard nog veel verder.

VIJFtv Sophie Dewaele:
De televisiemicrobe liet me niet los. Eind 2004 koos ik voor VIJFtv, televisie voornamelijk voor vrouwen en ook televisie met gevoel. Voor mijn eerste opdracht trok ik naar Sri Lanka, kort nadat Zuid-Oost Azië getroffen was door een allesverwoestende tsunami. In het najaar van 2005 presenteerde ik "De Afvallers", de eerste grote productie van VIJFtv.

Ook toerde ik door Vlaanderen tijdens de zomer van 2005 met het programma "De Brandkast"(met Ann Van Elsen). Tijdens het voorjaar van 2006 kon je me aan het werk zien in "Thuis in je tuin" op VIJFtv. In het najaar van datzelfde jaar heb ik als VIJFtv-gezicht telkens "Nanny 911" ingeleid. In 2007 mocht ik boeiende verhalen registreren op de luchthaven in "Hello Goodbye Zaventem".

Van eind augustus 2007 tot begin februari 2009 was ik ook omroepster op VIJFtv. In het najaar presenteerde ik "De Trouw die ik Wou" op VIJFtv. Nu doe ik voice-over alle aankondigingen van de programma's op de zender. Ik lees ook geregeld Leefwereld in. En in 2009 trok ik naar Vietnam voor de special Leefwereld in Beweging. Ik bezocht er projecten van Handicap International.
Jaren geleden presenteerde ik ook een tijdlang op de West-Vlaamse zenders Focus en WTV en op de Oost-Vlaamse zender AVS het Tendens Woonmagazine. In 2005-2006 was ik een jaar lang weer te horen op radio, op de provinciale radiozender Antwerpen 1 waar ik tussen 11 en 13u geregeld het programma Allez Allez presenteerde. En mijn radioverhaal is nog niet afgelopen. Want in 2009 werd ik vaste vervangster voor het programma Heartbeats op de radiozender JOEfm.

Sophie Dewaele: Meer dan radio en tv
Als presentatrice van bedrijfs- en andere evenementen kom ik op de meest diverse plaatsen en ontmoet ik veel boeiende mensen. Maar soms hoor je alleen mijn stem, want als voiceover lees ik reportages in en leen ik mijn stem voor spots. Drie jaar lang was ik jurylid van de Gerard Walschapprijs voor debuterende auteurs. In 2005 verscheen mijn boek "Alles in het dubbel" over de eerste jaren met mijn tweeling.
Ik schreef ook een reeks columns voor het weekblad Libelle. In 2007 werkte ik mijn tweede boek af "Droom van een moeder". En in het najaar van 2008 publiceerde ik een derde boek "30 en dolgedraaid". Ondertussen ben ik ook actief als freelance-journaliste. Het najaar van 2008 bracht nog een uitdaging met zich mee: "Geef om haar" vroeg me om ambassadrice te zijn van een mooi project voor het goede doel. Bedoeling is om vrouwen te steunen in hun gevecht tegen kanker en hen weer zelfvertrouwen te geven. Een initiatief dat ik uiteraard een warm hart toedraag.

Privé Sophie Dewaele:
In 2002 werd ik mama van een tweeling Fran en Simon. De eerste jaren met mijn tweeling leverden trouwens genoeg stof op voor mijn eerste twee boeken...

Karakter Sophie Dewaele:
Mezelf omschrijven? Niet zo makkelijk. "Spontaan" is het eerste woord dat in me opkomt. Ik ben open, maar tegelijk ernstig. Een denker, soms een piekeraar en een twijfelaar. Maar als het moet, hak ik knopen door. Ik ben ambitieus, maar met mate. Eerder gedreven en enthousiast. Met één doel voor ogen: gelukkig zijn. Als ik dat voor mezelf en mijn omgeving kan realiseren, dan ben ik al behoorlijk tevreden.

Interesses Sophie Dewaele:
Als ik eens een vrij moment heb, dan lees ik graag een boek. "De ontdekking van de hemel" van Harry Mulish is mijn favoriet. Maar ongetwijfeld zal ik de komende jaren nog een aantal pareltjes ontdekken. Ik geniet ook enorm van de sauna. Reizen staat ook hoog op mijn lijstje van favoriete activiteiten. Sinds ik een half jaar als Erasmusstudent in Firenze verbleef, ben ik dol op Italië, wijn en espresso. Nog een zonde: chocolade. Muziek is een constante in mijn leven en ik hou ervan om thuis een feestje met vrienden te organiseren. Een gezellige boel met een tiental mensen is ideaal. Kun je tenminste babbelen met iedereen. Babbelen. Iets wat ik soms teveel doe, merk ik telkens aan mijn gekruide telefoonrekening...

Er gaan al wat geruchten dat Sophie Dewaele weer aan de slag kan als omroepster bij haar oude zender één, na de tragische dood van Yasmine. Ook staat ze hoog in de poll 'Wie wil je het liefst naakt in de Playboy zien'. En anders hebben we altijd deze foto's met filmpje nog...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten