woensdag 16 februari 2011

Maaike Neuville De Rodenburgs @ Bekende Vlaamse Vrouwen

Maaike Neuville (16 augustus 1983) is een Bekende Vlaamse Vrouw en Vlaamse theater- en filmactrice, en speelt mee in de VTM serie De Rodenburgs.
Voor haar opleiding aan de Studio Herman Teirlinck speelde Maaike Neuville al met Jeugdtheater Tespikon en bij het amateurtheater de Reynaertghesellen in Leuven en in Antigone en Creditcard called life: 16 beide bij het collectief BRONKS. Tijdens haar studies had ze een gastrol in de politieserie Rupel en stond ze naakt op de planken met Smeltende gedachten (Villanella/BRONKS). In 2005 verwierf ze de titel van Meester in de dramatische kunst.
Na haar studies stond ze in het theater met Rendez-Vous, Miss Moskou & De potloodmoordenaar (kunstencentrum Villanella) en Stukken (theater tg Stan). Samen met Michael Pas werkte ze voor Jeugd en Muziek het project Frulla Baas uit, muziekeducatie waar Wolfgang Amadeus Mozart wordt ontdekt aan de hand van zijn brieven gericht aan zijn nicht Frulla Baas (Maria Anna Thekla).
Haar eerste filmrol was een hoofdrol als Charlotte in De Indringer (2005). Daarna volgden er naaktscènes in  Ik omhels je met 1000 armen, Gevangen, Droomtijd en Of Cats & Women. In 2009 wordt Dirty Mind uitgebracht waarin ze de rol van Kiki speelt.
Op televisie kreeg ze hoofdrollen in de dramaseries Katarakt en De Smaak van De Keyser op de zondagavond van Eén. In 2009 volgde de rol van winkelhulp Anke Reyniers in de tragikomische serie Van vlees en bloed, en een gastrol in Witse.

In 2010 beleefde zij haar filmregiedebuut met de kortfilm Terug weg, met Katelijne Damen en Frank Vercruyssen. De film gaat over de onmogelijke liefde tussen een man en een vrouw.
In het najaar van 2010 programmeerde vtm al acht afleveringen uit het tweede en laatste seizoen van 'De Rodenburgs' met Bekende Vlaamse Vrouwen Maaike Neuville en Daphne Wellens, het epos van de miljonairsfamilie uit Kortrijk die gedurende vele jaren schaamteloos hun eigen wetten konden bepalen. Aan deze comfortabele positie kwam er een einde toen verschillende stinkende potjes werden geopend en duistere familiegeheimen aan het licht kwamen.

De gevolgen bleven niet uit: Gedegouteerd van de Rodenburgs is Marie-Claire(Marie Vinck) naar het buitenland vertrokken, het huwelijk van Fred en zijn tweede echtgenote Maaike is op de klippen gelopen, Freya De Ridder heeft de schuld op zich genomen voor het ongeval dat Olivier Rodenburg heeft veroorzaakt en de politicus zelf is verkast naar Wenen. En Claudia Schneider, de eerste echtgenote van Fred en de moeder van Marie-Claire, heeft de oorlog aan de Rodenburgs verklaard voor al het onrecht dat haar is aangedaan.
De dramatische plotwendingen, intrigerende dialogen en knappe acteerprestaties zijn niet onopgemerkt gebleven. 'De Rodenburgs' heeft drie nominaties in de wacht gesleept voor de vierde editie van de Nacht van de Vlaamse Televisie Sterren, in de categorieën beste actrice (Marie Vinck), beste acteur (Mike Verdrengh) en beste drama.
Vanaf woensdag 2 februari gaat het verhaal van 'De Rodenburgs' met Bekende Vlaamse Vrouwen Maaike Neuville en Daphne Wellens verder en programmeert vtm de tien resterende afleveringen. De adepten mogen zich verwachten aan nog meer drama, bloot en intriges en zullen er meer dan ooit getuige van zijn dat de conflicten niet alleen draaien om geld en macht, maar vooral om de zeer menselijke pogingen van eenieder om in het reine te komen met zichzelf en met zijn verleden, om de drang naar respect en liefde van de anderen en –onvermijdelijk- om jaloezie en haat.
Claudia Schneider (vertolkt door Joke Devynck) is niet van plan om Kortrijk te verlaten zolang de rekening met haar ex-schoonmoeder Bénédicte niet is vereffend en chanteert haar schaamteloos. Bénédicte Rodenburg (vertolkt door Gilda De Bal) wil koste wat het kost haar echtgenoot Karel (vertolkt door Mike Verdrengh) erbuiten laten en ziet zich verplicht om de familiale kunstcollectie te gelde te maken. Haar oudere zus Marie-France (vertolkt door Chris Lomme) verzet zich met alle macht, want zij is op de hoogte van de duistere oorsprong van de collectie. Ook Karel Rodenburg houdt dingen achter voor zijn echtgenote. Hij heeft van zijn dokter het bericht gekregen dat een tweede hersenbloeding een reëel gevaar is.
Bij de De Ridders is de harmonie al een hele tijd zoek en het gaat van kwaad naar erger. Hanne (vertolkt door Hilde Heijnen) kan Stijn (vertolkt door Wim Danckaert) niet meer uitstaan en is vastbesloten hem te pakken op de enige plaats waar hij nog geraakt kan worden: zijn geld. En hun dochter Freya (vertolkt door Daphne Wellens) verblijft nog altijd in de gevangenis, waar ze de cel deelt met het jonge hoertje Naomi (vertolkt door Maaike Neuville).
De rol van Maaike Neuville wordt in de nieuwe afleveringen trouwens uitgediept. Hoewel zij en Freya een totaal verschillende achtergrond hebben, ontstaat er een meer dan vriendschappelijke band tussen hen. Naomi zal Freya doorheen de moeilijke periode in de gevangenis helpen en ook daarbuiten kunnen de meisjes mekaar niet meer missen. De brutale en vrijgevochten Naomi blijkt trouwens op iedereen een grote invloed te hebben en zal Freya blijven steunen, met gevaar zelfs voor eigen leven...
'De Rodenburgs' op woensdag 2 februari
Fred is naast zijn dochter Marie-Claire nu ook zijn vrouw Maaike kwijt en wordt verteerd door schuldgevoel. Wanneer Agnes komt smeken om haar job op RIC terug te krijgen, kan hij het dan ook niet over zijn hart krijgen te weigeren, ook al heeft hij die job pas aan Chantal gegeven. Beide dames kunnen al snel mekaars bloed drinken.
Stijn De Ridder heeft zijn eigen bedrijf, KIC, uit de grond gestampt maar de kloof tussen hem en Hanne wordt steeds dieper, zeker wanneer Hanne ontdekt waar Stijn het startkapitaal vandaan haalde. Geen van beiden beseft intussen dat dochter Freya in de gevangenis een gevaarlijk spel speelt.
En ook Karel en Bénédicte hebben zo hun eigen problemen. Bénédicte raakt meer en meer in de greep van de wraakzuchtige Claudia, terwijl Karel verschrikkelijk nieuws te horen krijgt.
'De Rodenburgs', vanaf woensdag 2 februari elke woensdag om 22.00 uur op vtm.
Geen anti-Vlaamse sentimenten, maar evenmin oprispingen van ouderwets belgicisme op de manifestatie 'Niet in onze naam' in de KVS. Wél een kunstenaarsoproep tot solidariteit over de taalgrens heen, ontstaan uit onbehagen over de politieke impasse. "Tegen een discours over identiteit dat een asociale agenda verbergt", zo vatte actrice en medebezieler Maaike Neuville het samen. Zij presenteerde het evenement samen met Marijke Pinoy.
Soms was het dansen op het slappe koord, maar dat 'Niet in onze naam' een gevoelige snaar raakte, bewees de massale opkomst. Een afgeladen KVS plus heel wat mensen die aan de kassa's wandelen moesten worden gestuurd. Een divers publiek met verontruste Vlamingen, maar zeker ook Walen en Brusselaars. Voeg daarbij ook een forse buitenlandse mediabelangstelling, en het leek even of hier een kleine kunstenaarsrevolutie werd klaargestoomd.
Een plejade van kunstenaars, acteurs en schrijvers deed de toeschouwers vaak van de ene verrassing in de andere tuimelen. Zo kwam na de Franstalige schrijverscoryfee Pierre Mertens (die de politieke gebeurtenissen vergeleek met "een opera van Verdi") de 84-jarige charmezanger Will Ferdy aan de beurt. Hij joeg een golf van ontroering door de zaal toen hij 'Utopia' ten gehore bracht en bijna scanderend 'Wij hebben elkaar nodig' zong.
Poëtische interventies, al dan niet per videoboodschap, waren er van Bernard Dewulf, Dimitri Verhulst en van Stefan Hertmans en broer Peter, terwijl de amper veertienjarige César De Sutter met 'Le plat pays' van Jacques Brel iedereen muisstil kreeg. Geert Van Istendael bracht hulde aan de 'bastaard-Belg' en acteurs als Lotte Pinoy, Maaike Neuville en François Beuckelaers vertolkten teksten van Ramsey Nasr en Annelies Verbeke.
Indruk maakte ook Anton, de zoon van Anne Teresa de Keersmaeker, met een uitgebalanceerd betoog over wat ons verbindt: "Ook hun muzieknoten bleken in onze balken te passen en hun bewegingen in onze dans. We hebben echt iets te verliezen." De tussenkomst van ABVV-vakbondsman Philippe Van Muylder was plotseling weer sterk politiek geladen, met een forse sneer naar N-VA en CD&V.
De oren werden vooral gespitst toen Tom Lanoye opdook in een videoboodschap. Lanoye wilde de oproep 'Solidariteit maakt een cultuur groot' destijds niet ondertekenen, omdat het "een oud-links discours is". Nu wierp hij pertinente vragen op over de rol van Brussel: "Vanuit de republiek Vlaanderen zullen elke dag 200.000 gastarbeiders naar Brussel moeten om te werken. Wat als we Brussel, het Washington van Europa en het wormstekige hart van Europa, loslaten? Dat moeten we blijven vragen aan de Vlaams-nationalisten: wat met Brussel?" Ook cabaretier Wim Helsen toonde zich pessimistisch: "Er is geen enkele partij die op zoek schijnt te willen gaan naar wat ons kan binden."
Dronkemansbetoog
Wanklanken waren er ook. Nadat Arno met Stef Kamil Carlens een duet ten gehore had gebracht, bleef de opper-Belg op het podium zitten én stamelde hij een warrig dronkemansbetoog met opgeheven vingers én boutades als: "Er zit momenteel meer socialisme in een coiffeurssalon dan bij de socialisten." Er viel geen touw aan vast te knopen. Met zachte hand werd hij door Maaike Neuville van het podium geleid.
Het was een accident de parcours in een bonte avond, die aan kracht had kunnen winnen door meer gebaldheid, een strakkere timing én meer Franstalige kunstenaars. En gaandeweg schoven toch meer en meer aanwezigen richting KVS-café. Biertjes drinken: een op-en-top Belgische bezigheid die ons wél nog bindt.
Maaike Neuville, Marijke Pinoy e.a. keren zich tegen nationalisme en spreken zich uit voor solidariteit 'Niet in onze naam'. Onder deze titel geven vanavond in de Brusselse KVS kunstenaars en coryfeeën uit het noorden en het zuiden van het land, tegen het bekrompen nationalisme en de splitsingsrage in, stem aan hun bezorgdheid over de politieke stilstand.
Laatst hoorden we op Studio Brussel dat er te weinig Vlaamse actrices zijn die nog naakt willen gaan op televisie. Al spijt gehad van jouw naaktscène in "Van Vlees en Bloed"?
Maaike Neuville: «Ze hebben me daar inderdaad voor uit bed gebeld. Ik heb gewoon gezegd: "Laat me verder slapen." Het was half acht 's ochtends! Ik vind dat allemaal zo'n gedoe.»
Als je "Maaike Neuville" googelt, is het eerste resultaat mokkels.nl, een site met foto's van babes.
Maaike Neuville: «Ja, dat is hoe het gaat. Als je meespeelt in een serie of film waar je helemaal achter staat, heeft dat gewoon zijn consequenties. En als er dan viezeriken zijn, tja, dan zijn er viezeriken. Je denkt wel na over hoe snel je zoiets doet. Wat ik het ergste vind zijn eigenlijk de kranten die op dat thema springen en er zo gebruik van maken om alle filmpjes en foto's die daarbij horen, nog eens te vertonen. Daar word ik echt kwaad van. Ik vind dat ook véél erger dan mensen die iets van het internet halen omdat ze een beetje geil zijn. Als bekend figuur moet je oppassen voor de hypocrisie van de media. In een interview moet je echt letten op wat je zegt. Teveel media willen gewoon verkopen. Pas dus maar op welke foto je hierbij zet (lacht).»

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen