maandag 11 juli 2011

Annelies van Herck @ Bekende Vlaamse Vrouwen

Nieuwsanker Annelies Van Herck en Michaël Van Droogenbroeck, journalist voor het VRT-journaal, verwachten een kind. De VRT-baby is aangekondigd voor half augustus.
Het paar zegt ‘heel blij' te zijn met de voorspoedig verlopende zwangerschap, maar wenst verder geen commentaar bij het nieuws te geven. Of het een jongen of een meisje wordt, zal pas in augustus geweten zijn.
Bekende zwangere Vlaamse Vrouw Annelies Van Herck heeft een zoon van drie uit een vroegere relatie. Vorige zomer raakte bekend dat Annelies Van Herck en Van Droogenbroeck een relatie hebben.
Zwangere Annelies Van Herck op de bank met vriend Michaël
Liefde is... een schoolbank delen in een spelprogramma. In De klas van Frieda zat VRT-nieuwsanker Annelies Van Herck naast haar VRT-collega en vriend Michaël Van Droogenbroeck.
 
Laat gerust uw blik afglijden naar de buik van juffrouw Van Herck: ze was ten tijde van de opnames vierenhalve maand zwanger van haar tweede kindje, het eerste met Michaël. Tortelduifjes Annelies en Michaël nemen het op tegen Kris Wauters van Clouseau en Dina Tersago, patroonheilige van alleenstaande boeren en vrijgezelle ex-basketters. Gastdocent is de Gentse burgemeester Daniël Termont.
VRT-journaliste Annelies Van Herck heeft een relatie met Michaël Van Droogenbroeck, haar collega bij de openbare omroep.
Annelies Van Herck is nieuwsanker bij Het journaal op Eén en presenteert ook Koppen. Van Droogenbroeck werkt sinds 2005 voor Het journaal. Hij is sinds 2008 politiek verslaggever en kwam onlangs in het nieuws toen hij in recordtempo het boekje Kan De Wever wat Leterme niet kon? schreef na de verkiezingen.
Annelies Van Herck (34) heeft al een zoon uit een vorige relatie, Elias (2,5). De vader van het kind zegt dat hij en Annelies Van Herck sinds begin dit jaar apart wonen. 'Ik weet dat Annelies intussen gelukkig is met Michaël.' Van Herck en Van Droogenbroeck (32) zouden zelfs ook al samenwonen.
De leiding van de VRT-nieuwsdienst wil geen commentaar geven op de relatie. 'Het is niet mijn gewoonte om te reageren op het privéleven van mijn mensen', zegt Kris Hoflack. Annelies Van Herck en Michaël Van Droogenbroeck wilden evenmin reageren.
Annelies Van Herck bevallen van zoontje in november 2007
VRT-nieuwsanker Annelies Van Herck is november 2007 bevallen van een zoon.
Het kindje kreeg de naam Elias, weegt 3,9 kilogram en meet 54 centimeter. De geboorte zou voorspoedig verlopen zijn en moeder, vader en kind stelden het goed.
Annelies Van Herck geeft vijf begeerlijke kijk- en luistertips
Begeerte, lust en liefde: als u Annelies Van Herck Het journaal op Eén ziet presenteren, zou het niet uw eerste gedachte mogen zijn. Wel op Saint Amour, het voorleesfeest met bekende schrijvers, want Annelies Van Herck presenteert. Wij stellen haar vijf begeerlijke vragen.

Meest begeerlijke boek?
Annelies Van Herck: Atonement ( Boetekleed ) van Ian McEwan (2001)


,,Dit boek gaat over een oude vrouw die als 13-jarig meisje de jeugdvriend van haar zus verkeerdelijk van verkrachting beschuldigde. De vrouw wil daar aan het eind van haar leven boete voor doen. Het boek begint met een scène op een landhuis in het Britse Surrey. Het is broeierig heet en een jongen ziet een meisje in een fontein stappen. Er gebeurt niet echt veel, maar de auteur maakt de gebeurtenis op zich erg opwindend. Van dat soort spanning hou ik wel. Het staat totaal los van expliciete seks, waar ik geen fan van ben.''
Meest begeerlijke film?
The remains of the day van James Ivory (1993)


Annelies Van Herck: ,,Prachtig verhaal over een discrete butler (Anthony Hopkins) die er alles aan doet om niet verliefd te worden op een nieuwe huishoudster (Emma Thompson). Een tragische film, maar tegelijk ook heel erotisch geladen. Dat spel van aantrekken en afstoten, van niet toegeven aan verlangens, dat vind ik mooi. Ik vermeld ook The ice storm van Ang Lee (1997), een film over een gezin waar drank en seks de bovenhand nemen. Er zitten expliciete naaktscènes in, maar ook heel veel spanning.''
Meest begeerlijke muziek?
De stem van de Canadese zanger Leonard Cohen
Annelies Van Herck: ,,Daar hoef ik geen uitleg bij te geven. Ook mooi: een aantal songs van de Britse band Cousteau (bekendste song: The last good day of the year ), om in het duister op Studio Brussel te beluisteren. Zanger Liam McKahey van Cousteau heeft een speciale stem. Tot slot ook de cd Ballad of the broken seas van Isobel Campbell en Mark Lanegan, die schitterend samen zingen als een schone en een beest.''
Meest begeerlijke dichter?
Hugo Claus
Annelies Van Herck: ,,Ik lees weinig gedichten, maar Hugo Claus heb ik al ontdekt voor ik Germaanse filologie ging studeren. Hij schrijft bijzonder zinnelijk.''
Meest begeerlijke kunstenaar?
Schilder en graveerder Felicien Rops
Annelies Van Herck: ,,Zijn etsen van naakte vrouwen waren zeker voor die tijd expliciet, maar ik vind ze wel zeer kunstig.''
Annelies Van Herck (Antwerpen, 1975) is een Vlaams nieuwsanker en presentatrice bij de VRT. Ze presenteert Het Journaal op één en Canvas, en het actualiteitenprogramma Koppen.
Haar mediacarrière begon bij De Standaard en de nieuwsdienst van VTM en 4FM. Sinds december 2001 werkte ze als reporter bij de televisienieuwsdienst van de openbare omroep.
In 2004 was ze de beste prominente deelnemer in het Groot Dictee der Nederlandse Taal[1]. Ze studeerde Germaanse filologie na haar humaniora te hebben afgerond op het Sint-Jan Berchmanscollege van Westmalle.
In november 2007 beviel Annelies Van Herck van een zoon.
Op 18 juli 2010 raakte bekend dat Annelies Van Herck een relatie heeft met Michaël Van Droogenbroeck, haar collega bij de openbare omroep.
Annelies Van Herck had ons op voorhand gewaarschuwd: 'Ik ben een gesloten boek. Je mag mij komen interviewen, maar op eigen risico.'
Enkele quotes uit het interview met Annelies Van Herck
    Annelies Van Herck «Door m'n zwangerschap ben ik dezer dagen vaker ontroerd dan me lief is: te pas en te onpas schiet mijn gemoed vol. Maar dat passeert. Daar trek ik me graag aan op: ik wéét ondertussen dat dat passeert.
    »Maar de ontroering die alle andere ontroeringen in de schaduw stelt, komt van mijn zoontje Elias. Hij is drieënhalf en hij ontroert mij elke dag. En elke nacht. Niets leuker dan naar je eigen slapende kind kijken. Luisteren hoe hij ademt. Hoe vredig hij daar ligt, helemaal overgeleverd aan de nacht. Ik ruik er ook vaak aan - ik zou me een verslaving kunnen snuiven aan mijn eigen kind. Het is bovendien nogal een praatvaar, en op die leeftijd komen er de gekste dingen uit. Vorige week zaten we in de auto toen hij zei: 'Mama, kun je eventjes stil zijn? Ik wil naar het nieuws luisteren.' (lacht) Kinderen praten hun ouders na: ook daar zit ontroering in.»
 Aan de telefoon had je me al gewaarschuwd dat je een gesloten boek bent: je laat je slechts node kennen.
    Annelies Van Herck «Voor echt goede vrienden ben ik géén gesloten boek. Maar als je iemand pas leert kennen, is het toch normaal dat je eerst het terrein wat verkent? Dat heeft, denk ik, voor een stuk met opvoeding te maken. Ik heb van thuis een soort gereserveerdheid meegekregen. Als iemand mij bij de eerste of zelfs de tweede ontmoeting meteen zijn levensverhaal begint te vertellen, vind ik dat onbeleefd. En ongepast. En veelzeggend.»
  Heb je enig idee wat jouw - enfin: onze - generatie typeert?
    Annelies Van Herck (Blaast) «Ik denk dat we het moeilijker hebben dan de generatie vóór ons: alles en iedereen lijkt veeleisender geworden. En dat zal wellicht nog erger worden voor de generatie die ná ons komt.
    »Ik heb vanuit de hoofdredactie horen waaien dat er een probleem is met de nieuwe golf kandidaat-journalisten. Men is geschrokken van het kennisniveau van de deelnemers aan de laatste journalistenexamens: dat ligt kennelijk niet zo hoog. Ik heb die examens niet verbeterd, dus daar kan ik niet over oordelen, maar ik weet wel dat ik de basishouding en de leerbereidheid van jonge mensen minstens zo belangrijk vind. Helaas lijkt ook dááraan één en ander te schorten.
  
»Vijf, zes jaar geleden, toen ik nog af en toe de baan op ging, heb ik tijdens een reportage een stagiaire eens het interview laten doen. 't Was een heel beheersbaar, eenvoudig onderwerp, en ik wou haar toch iéts laten doen: wat heeft ze anders aan zo'n stage? Alleen: tijdens het interview stond ze daar met haar handen in d'r zakken. Ik dacht: maar hoe is dat nu mógelijk? Noem mij oud en conservatief - al heeft dat daar eigenlijk niks mee te maken - maar zo stap je toch niet op mensen af? Wie voor de VRT werkt, is te allen tijde ook een visitekaartje van dit bedrijf: dan kan je maar beter beleefd zijn. En graag ook een beetje assertief: niemand heeft er iets aan als je in je schulp blijft. Dat was nu één geval, maar ik heb dat nadien nog vaker gemerkt. Nu, ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren. En 't zou evengoed vreselijk zijn mochten er zich alleen maar tafelspringers aanmelden.»
     In 1983 vertelde Martine Tanghe in Humo over de bezuinigingen die de BRT destijds geselden. Er diende onder meer bespaard te worden op filmpellicule: voor elke uitgezonden minuut mochten er slechts twee gedraaid worden. Martine zag het toen somber in. Waaraan merk jij dat er nu opnieuw een besparingsronde aan de gang is?
    Annelies Van Herck «Iedereen moet voortdurend een tandje bijsteken. Voorbeeld: de journalist moet nu zélf de ondertitels bij zijn stukken invoeren. 't Wordt ook niet meer nagelezen door iemand anders, waardoor er makkelijker fouten in sluipen. Er wordt dan wel tien keer gezegd dat we het goed moeten nalezen, maar hoe gaat dat: lees je eigen tekst en je ziet je eigen fouten gewoon niet. Je leest eroverheen.»
   Of jullie krijgen beeldmateriaal uit Fukushima toegestuurd, gooien dat zonder te checken in de ether en merken pas achteraf dat de foute ondertitels erbij stonden.
    Annelies Van Herck «Toen ik pas bij de VRT werkte, was Irak bijna dagelijks in het nieuws, en toen zat er voortdurend een bevoegde vertaler op de redactie. Maar een permanente Japanse tolk kunnen wij ons nu natuurlijk niet permitteren, en je kan het de journalist niet kwalijk nemen dat hij geen Japans spreekt, hè. Gelukkig hebben we de reflex om, als er fouten gebeuren, één en ander bij te stellen. We zijn geen ezels.»

VRT-nieuwsanker Annelies Van Herck (34) heeft een relatie met haar collega van de politieke redactie, Michaël Van Droogenbroeck (32). Annelies Van Herck heeft met haar vorige partner Dirk een zoontje van 2,5 jaar, Elias. Sinds begin van dit jaar zouden zij en de vader van haar zoon echter niet meer samenwonen.
Annelies Van Herck presenteert, naast Het Nieuws, ook het duidingsmagazine Koppen. Van Droogenbroeck is sinds 2008 politiek journalist bij de VRT. Het hoeft niet te verbazen dat het koppel elkaar op de werkvloer leerde kennen.
Enkele jaren geleden moest VRT-journaliste Greet Op de Beeck haar job als politieke verslaggeefster stopzetten door haar relatie met politicus Patrick Dewaele.
Het is dus niet zo dat elke bekende zwangere Vlaamse vrouw op wolkjes loopt en geniet van het feit dat ze haar eigen kindje ronddraagt. Vraag maar aan presentatrice Annelies Van Herck die normaal in augustus moet bevallen van haar tweede kindje.
"Als het kon, liet ik Michaël in mijn plaats zwanger zijn", aldus presentatrice Annelies van Herck over haar man en VRT-collega, Michaël Van Droogenbroeck. In augustus zal het 36-jarige nieuwsanker bevallen van haar tweede kind. Geen moment te vroeg volgens haar: "Ik ben er niet wild van dat ik mijn lichaam voor negen maanden moet afstaan."
In tegenstelling tot andere vrouwen is Annelies dus helemaal niet graag zwanger. Al heeft dat misschien nog een andere reden: "Ik ben vooral bang dat ik mijn tweede kindje niet zo graag zal kunnen zien als mijn eerste."
Want Elias, haar eerstgeborene, is en blijft haar nummer één. "Maar iedereen schijnt dat gevoel te hebben, en het komt altijd goed", besluit Annelies Van Herck in een interview met TV Familie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten